Kommunal hjælp til renere lastbiltrafik
Virksomheden Danske Fragtmænd sender færre diesel-drevne lastbiler på det danske vejnet og indfaser eldrevne lastbiler. Det Grønne Akademi i Aarhus Kommune har bidraget til virksomhedens grønne omstilling.
Denne artikel er skrevet af Marie Preisler og blev oprindelig bragt i netavisen Arbeidsliv i Norden 26. november 2025.
For tre år siden havde transport- og logistikvirksomheden Danske Fragtmænd én bæredygtighedskonsulent ansat. Nu er der tre fuldtidsansatte i bæredygtighedsafdelingen, og eldrevne lastbiler skal afløse dieseldrevne på transporter af gods på tværs af Danmark.
- Vi er i gang med en grøn omstilling, som virkelig har taget fart de seneste år, og på den rejse har Det Grønne Akademi været en værdifuld hjælp, siger Heidi Mølgaard, bæredygtighedskonsulent i virksomheden.
Mere bæredygtig fragt
Danske Fragtmænd har en samlet flåde på 1800 lastbiler, som fragter stykgods, det vil sige gods med dimensioner, så det ikke er egnet at transportere godset på paller. Mange af virksomhedens transporter sker om natten og på tværs af Danmark, og til den type landsdækkende transporter har virksomheden valgt at indføre eldrevne lastbiler.
- Det er et stort skift for os, som vi foretager af miljømæssige årsager og fordi vores kunder ønsker, at vi transporterer deres varer i eldrevne lastbiler. Samtidig åbner det for, at vi kan køre med længere lastvognstog end tidligere, siger Heidi Mølgaard.
De lange vogntog kan medtage mere gods, og det betyder færre transporter, hvilket også er en miljømæssig fordel, forklarer hun.
Danske Fragtmænd leverer nu også automatisk og løbende information til kunderne om emissioner fra de transporter, de køber hos Danske Fragtmænd, og bæredygtighedsteamet i Danske Fragtmænd underviser deres kollegaer i bæredygtighed.
- Bæredygtighed er blevet en vigtig dagsorden, som jeg bruger en del af min tid på at skubbe til internt i virksomhedens forskellige afdelinger.
Lige nu er hun ved at uddanne affalds-ambassadører blandt medarbejderne og til den type arbejdsopgave har Heidi Mølgaard god gavn af store erfaring med at undervise, som hun har med sig fra sin tidligere profession som gymnasielærer, forklarer hun.
Meningsfuldt karriereskift
Kvalifikationerne til at arbejde med grøn omstilling i en virksomhed fik hun i Det Grønne Akademi – et forløb i Aarhus Kommune, der opkvalificerer højtuddannede arbejdsløse til at arbejde med bæredygtighed og matcher dem med virksomheder, der gerne vil have hjælp til grøn omstilling.
- Jeg var arbejdsløs gymnasielærer, da jobcenteret tilbød mig et forløb i Det Grønne Akademi. Jeg havde altid interesseret mig for miljø og bæredygtighed uden at vide ret meget og jeg kendte ikke til erhvervslivet. Men det var en spændende kobling af teori og praksis, og det gav mig lyst til at arbejde med grøn omstilling.
Efter fem ugers kursus i bæredygtighed var Heidi Mølgaard i praktik som såkaldt forandringsagent på to forskellige virksomheder, som hun hjalp til at udarbejde klimaregnskab. Praktik nummer to førte til en tidsbegrænset ansættelse og derefter søgte og fik hun sit nuværende faste job i Danske Fragtmænd, hvor hun har været i ansat i tre år.
- For mig personligt har Det Grønne Akademi været en vej til et karriereskift og til at arbejde med grøn omstilling. Og for Danske Fragtmænd har det været en adgang til at få hjælp til at producere data om bæredygtighed (såkaldt ESG-rapportering), siger Heidi Mølgaard.
Danske Fragtmænd har også et lagerhotel, der opbevarer stykgods for kunder og valgte at få hjælp fra tre ’forandringsagenter’ fra Det Grønne Akademi til at udarbejde et klimaregnskab for opbevaringen af stykgods.
Kommunal prioritering
Arbejde med bæredygtighed er stadig et relativt nyt felt i mange virksomheder og også lovgivningsmæssigt sker der store skift. Heidi Mølgaard bruger derfor en del tid på at holde sig opdateret. I det lys kan fem ugers kursus virke som meget kort tid, men sådan forholder det sig ikke, vurderer Heidi Mølgaard:
- Jeg havde i forvejen en længere videregående uddannelse og blev godt klædt på fagligt på kurset og kom direkte derfra i gang med en konkret opgaveløsning. Og hele feltet omkring bæredygtighed er så meget i bevægelse, at jeg alligevel hele tiden skal holde mig ajour med ny viden.
For Aarhus Kommune er Det Grønne Akademi en vigtig brik i både beskæftigelses- og klimaindsatsen. Det forklarer Ulla Aude, der er projektleder i Det Grønne Akademi:
- Det giver super god mening at nedbryde siloerne mellem beskæftigelsesindsatsen og klimaindsatsen i en kommune på den måde, som vi gør det her i arbejdet med Det Grønne Akademi.
Det Grønne Akademi er en ”win-win-win”, oplever Ulla Aude:
- Virksomhederne er meget glade for at få ekstra ressourcer i form af højtuddannede ledige til at hjælpe med bæredygtighed. Vi får en grønnere arbejdsstyrke. Samtidig løfter det klimaindsatsen i kommunen og i virksomhederne.
CO2-neutral kommune
Aarhus Kommune vil være C02-neutral i år 2030 og har en række tilbud til virksomheder om hjælp til grøn omstilling. Det er Ulla Audes vurdering, at virksomheder, der har fået hjælp via Det Grønne Akademi, bliver bedre klædt på til at arbejde med bæredygtig udvikling.
- Virksomhedernes viden på området er steget. De har fået et større overblik og en praktisk handleplan til, hvad deres næste skridt vil være, siger hun.
Forandringsagenterne hjælper også virksomhederne videre i erhvervsfremmesystemets grønne puljer og tilbud, så den grønne udvikling fortsætter efter forløbet.
- Det Grønne Akademi er en god model. Det er en stor opgave for en virksomhed at arbejde med bæredygtighed, og på denne måde kommer flere virksomheder i gang.
Det kræver en del ressourcer af kommunen at lave gode match mellem de ledige i Det Grønne Akademi og virksomheder. Resultaterne er til gengæld gode, fortæller Ulla Aude. 150 ledige har deltaget i de seneste fem forløb. 94 af dem er nu i arbejde. 5 deltagere er i gang med uddannelse.
Læs mere om, hvordan din virksomhed kan tilmelde sig Det Grønne Akademi her.
Kontakt
Ulla Aude
Projektleder
Telefon: 41858569
Mail: aum@aarhus.dk